Livingston og sandstrande

Mette_00703.jpgNu er vi kommet til Livingston i Lago Izabal-området. Vi tog bussen fra Poptún lige ved Finca Ixobel og stod op hele vejen til Rio Dulce hvor vi overnattede en nat fordi vi ankom om aftenen.

Næste dag tog vi med en båd op til Livingston, man kan kun komme dertil af søvejen. Det var en rigtig flot tur op af Lago Izabal og El Golfelte. Vi så blandt andet en skildpadde som sad og solede sig på en træstub midt ude på floden.

Mette_01107.jpgDa vi ankom til Livingston, så vi pludseligt at her er der bare helt anderledes. Her er masser sorte mennesker, med store dreadlocks og varme smil. Her er en rigtigt caribisk kultur og vejret er fantastisk. Det er utrolig man kun skal køre få timer i dette land, før både klima og kulter er fuldstændigt anderledes!

Menneskene her er efterkommere af de afrikanske slaver som spanierne tog med til Bay Islands i Honduras, de er så senere immigreret til Guatemala til Livingston, en lille bitte by ved udmundingen til det caribiske hav.

Mette_00905.jpgFørste aften vi kom gik vi ud og spiste på en lille restaurant helt ned til vandet hvis indehaver var fan af den danske kongefamilie og især Kronprins Frederik fordi han havde spist der engang for 5 år siden. Hele hendes ene væg var klistret til med billeder fra blade af kongefamilien, ret sjovt. Men hun lavede fantastisk mad. Vi fik selvfølgelig fisk, den bliver ikke friskere her! Jeg fik lækker Fish Curry, det var bare så godt. Maria fik Tapado som er den nationale ret. En slags fiskesuppe med bananer, to hele tunfisk og en hel krabbe i, stor oplevelse!

I dag har vi været på stranden Quehueche, som bare var skøn! Vi kørte derud i taxa til 15 kroner hver. Et tip vi havde fået af en lokal på restauranten aftenen før. Både koster nemlig 100 kroner pr person, og ofte ved turister ikke der er andre muligheder..

Mette_01408.jpgPå stranden var der næsten ingen, vi havde den stort set helt for os selv, bortset fra et par lokale. Vandet var skønt og lunt, sandet hvidt og himlen så blå som den kan blive! Men vi lå der og slikkede sol og kiggede op i kokospalmerne kunne vi ikke helt få det til at passe med at det idag var den 22 december!

Mette_01909.jpgI morgen tager vi desværre videre til Tierra Nueva for at holde jul der, vi vil gerne tilbage til dette skønne sted, men Bay Islands bliver også rent paradis, så vi kan nok godt lige overleve det!

Rigtigt god jul og godt nytår ønskes I alle herfra Guatemala!